Slide Title 1 Slide Title 2 Slide Title 3 Slide Title 4 Slide Title 5

حفظ دستاوردها| یادداشت سوم

جایگاه رهبر و رهبری در هر نظامی مهم است، حفظ این مقام و انتخاب رهبر بعدی از مهم ترین دستاوردهای یک نظام محسوب می شود.
نهاد مجلس خبرگان و سازو کارهایی که دارد، مهم است ولی کافی نیست.
مقام جانشین رهبری نیز مقامی مهم است و در ساختار نظام جمهوری اسلامی نیز وجود داشت ولی مشکلات مصداقی که در اوایل انقلاب در مورد آیت الله منتظری پیش آمد، منجر شد به اینکه اصل این نهاد حذف شود.

گذشته از اینکه باعث و بانی این تجربه تلخ چه کسی یا چه کسانی بودند و گذشته از اینکه آیا مدیریت آن بحران به گونه ای دیگر ممکن بود یا نه؟ اصل این جایگاه آسیب دید در حالی که برای حفظ دستاوردها و روشن بودن آتیه یک #نظام بسیار مهم است.
بر این باورم که از فوائد وجود جانشین رهبری، انتقال تجربیات رهبری بدو، آسودگی خاطر مردم و امتحان پس دادن فرد منتخب است.
اگر استفاده از #تجربه ها خود یکی از مصادیق حفظ دستاوردها است که موضوع این نوشتار است، تجربه ای که از قائم مقامی آیت الله منتظری وجود دارد آن است که رهبری این فرد با توجه به حوادث پیش آمده و به تشخیص حضرت امام خمینی برای آینده نظام به مصلحت نیست.
اگر آیت الله منتظری در آن مقام قرار نمی گرفت و به استادی خود در حوزه می پرداخت و پس از ارتحال امام خمینی با توجه به سوابق انقلابی و سطح فقاهت او انتخاب می شد، شاید این تجربه تلخ را در سطح رهبری باید متحمل می شدیم.
با پا به سن گذاشتن هر رهبری، دغدغه ها برای پنجاه سال بعدی این نهاد و نظام روز به روز بیشتر می شود و نباید نظام و مردم را در هاله ای از ابهام قرار داد تا اضطراب ها بالا بگیرید و مجال برای دشمنی ها نیز فراهم آید.
اگر مجلس خبرگان، توانمندی خود را در انتخاب قائم مقام و نظارت بر او نشان دهد در صحنه عمل بسیار متقن تر قدم خواهد گرفت.
گذشته از آنچه گفته آمد، خود فرد منتخب به عنوان قائم مقامی به آمادگی روحی و ورزیدگی مهارت های لازم برای این مقام باید برسد، نه اینکه فردی که تا دیروز در مقامی مشغول خدمت بوده و شاید به جهاتی اجازه فکر کردن به این مقام را به خود نمی داده است، از فردا که مورد توجه و انتخاب مجلس خبرگان قرار گرفت، خود را در عرصه ای ببیند که پیش از این خود را برای آن آماده نکرده است.
در مجموع مقام #جانشین_رهبری انتقال تجربیات، محک فرد منتخب، آماده سازی خود فرد و جامعه برای پذیرش و میزان توانمندی #مجلس_خبرگان را به دنبال خواهد داشت.
#سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
28/12/1399
#حسینی_کمال_آبادی
#حفظ_دستاوردها
#رهبر #رهبری #قائم_مقام #قائم_مقام_رهبری
#امام_خمینی

عضویت در خبرنامه ما

Template Design:Dima Group