Slide Title 1 Slide Title 2 Slide Title 3 Slide Title 4 Slide Title 5

بسم الله الرحمن الرحیم
انسان ها در طول عمر خود در تلاش هستند و از رهگذر کوشش هایشان به دستآوردهایی می رسند.
یکی از نعمت های خداوند که به برخی از بندگان روزی شده است، ماندگار دستآوردهایشان در این گنبد دوار است.
برخی حتی پس از مرگشان نیز با دستاورهایشان زنده اند و این نعمت بزرگی است.

در گوشه و کنار شهر خانه ها، وسیله ها و... از دستاوردها را می بینیم که کناری افتاده اند و رو به زوالند، انسان غصه می خورد که چرا باید این نتیجه، چنین شود.
عدم ماندگاری و پایداری دستاوردهای علت های گوناگونی دارد، مانند اینکه اصل دستاورد از راه صحیح به دست نیامده باشد، یا به دست نا اهلان سپرده شده باشد، یا صاحب دستاورد فکری برای بقای آن نکرده باشد و فقط مدت بهره بری خود را می دیده است، البته در کنار این موارد فرهنگ بهره بری و عدم اسراف نیز مهم است، برخی نه خود خورد نه به کسی دهند جز سیره زندگیشان است و...
اگر افق دیدمان را درباره دستآوردهایمان باز نگه داریم، می توان آن را ماندگار کرد و از بهره های آن حتی پس از مرگ نیز بهره مند شد تا به صورت صدقه جاریه برای انسان شود.
برخی خاندان ها را انسان می بیند که نسل اندر نسل پزشک یا عالم دینی مانند خاندان حکیم هستند و این گوهر بین آن ها ماندگار است.
برخی کتاب ها وجود دارد که پشت به پشت و قرن پس از قرن چاپ می خورد و فایده رسانی می کند مانند الغدیر علامه امینی ره
برخی منازل وجود دارد که قرن ها در آن مراسم مذهبی خوب برگزار می شود مانند برخی منازل و تکیه ها در قم
برخی خاندان ها وجود دارند که صله ارحام آن ها بنیادین است و گستره ارتباط آنها با بستگانشان زیاد است.
یکی از اساتیدم می فرمودند که ما از صفویه تا به حال پشت به پشت عالم دینی بودیم ولی اولاد من نتوانستند در این راه قدم بگیرد و ظاهرا من آخرین این شجره هستم.
این ماندگاری و بهره بری نسل های آینده، باعث می شود که آن ها از نقطه صفر شروع نکنند و بر پایه و اعتباری که اجدادشان به ارث گذاشته اند؛ قدم بگیرند و پیشرفت کنند.
انقدر این مساله مهم است که می توان برای آن کتابی نگاشت و راهکارهای ماندگار کردن دستاوردها را در آن باز گفت و به دنبال نهادینه سازی و تبدیل به فرهنگ کردن آن شد.
این بقا مرهون خیلی از عوامل است، یکی از آن ها، دعا و درخواست از خداوند متعال است که نتیجه کوشایی و پویایی انسان را خالد و ماندگار کند.

#ماندگاری #دستاوردها #دعا #صفویه #شغل #هنر #کتاب #تکیه #الغدیر #خاندان_حکیم #سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
#درنگ #صدقه_جاریه

عضویت در خبرنامه ما

Template Design:Dima Group