Slide Title 1 Slide Title 2 Slide Title 3 Slide Title 4 Slide Title 5


بسم الله الرحمن الرحیم
مداح اهل بیت علیهم السلام
جناب آقای محمود کریمی حفظه الله
سلام علیکم
با احترام به عرض می رساند که شکرانه وجود شما و پیشرفتی که به همت شما و همکاران محترمتان در عرصه مداحی به وجود آمده، پیوسته جاری است و این نوای ماندگار را به گوش جان می سپاریم.
در میان اشعار پر محتوایی که با صدای خود جاودان کرده اید، گاه ابیاتی دیده می شود که با محتوای دین، شریعت و عرفان شیعی ناسازگار است و این کمترین در مواردی به برخی از این ابیات اشاره کرده ام.
در ایام فاطمیه سال گذشته، بیتی وجود داشت که اگر به محتوای آن و به وفق مصطلح به کار رفته، معنا شود، ترویج غلو در ذات و کفر است، ظاهرا امسال نیز این شعر را دوباره بازخوانی کردید که نشان از عدم واکنش کارشناسان دینی یا عدم توجه به تذکر آنان در این باره دارد. از این رو مقداری در این باره توضیح می دهم به امید آنکه اگر صحیح است، اصلاح شود؛ آن بیت این است:
«فقیر بانویی ام که غنی بالذات است»
مصطلح «غنی بالذات» به این معنا است که غنایی که این وجود دارد به سبب ذات خود است و از جایی مورد افاضه قرار نگرفته است، ذات او در بی نیازی کافی است و ذات او عین غنی بودن است.
ظاهرا کسی تا به حال نگفته این مصطلح، معنای دیگری داشته باشد، در این صورت، هیچ بانو و آقایی مصداق «غنی بالذات» بودن نیست و فقط ذات مقدس خداوند متعال است که غنی بالذات است، عقل و نقل نیز گواه این مهم هست؛ به فرموده خداوند متعال در قرآن کریم: يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ؛ اى مردم، شما به خدا نيازمنديد، و خداست كه بى‌نياز ستوده است. سوره مبارکه فاطر آیه 15.
جناب آقای کریمی، هرچند وادی مدح و نجوا، وادی عشق و محبت ویژه است و فضای خود را دارد، اما این هرگز به این معنا نیست که اجازه ورود غلو را به خود دهد، آن هم غلو در ذات که در تاریخ افرادی به دنبال آن بودند که برای خود جایگاهی باز کنند، اهل بیت را خدا کنند که خود را اهل بیت و..... (ر ک: کتاب غالیان نوشته دکتر نعمت الله صفری فروشانی) این در حالی است که در راه خداوند، هر چه انسانی مقرب تر باشد، فقیرتر است، و برترین انسان های عالم، فقیرترین آنان به خداوند متعال هستند بلکه عین فقرند. عاشقان کوی او الفقر فخری می زنند.
مداح محترم، شما از بنده بیشتر آگاهید که آنان که دنبال شر افروزی هستند، این اشعار را با زیر نویس از زبان های مختلف دنیا منتشر می کنند تا شیعه امامیه را مصداق غلاة نشان دهند و این در واقع نقض غرضی است که شما عمر خود را بر آن نهادید.
چه شیرین فرمود صادق آل محمد صلوات الله علیهم: «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً»؛ یعنی زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما (بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۱۵۱).
تجربه نشان داده که مداحی به ویژه در این سطح، نیاز به کارشناس یا حلقه کارشناسانی دارد تا از رخنه این آسیب ها در امان باشد.
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
3/11/1399= 8 ج2/1442

عضویت در خبرنامه ما

Template Design:Dima Group