Slide Title 1 Slide Title 2 Slide Title 3 Slide Title 4 Slide Title 5

بسم الله الرحمن الرحیم

تبلیغ، یکی از شئون بنیادین روحانیت است والبته کاری بسیار پیچیده است. علاوه بر دانش دینی بالا، فهم اجتماعی عمیق و انسان شناسی نیز لازم ادارد. یکی از فنون  و مهارتهایی که یک مبلغ باید بدان مسلط باشد، زبان کودکان و نوجوانان است. قدرت تنزل دادن مطالب اعتقادی به قدرت فهم و درک یک جوان و نوجوان برای یک مبلغ ضرورت دارد.

داشتم کتاب استیو جابز نوشته والتر ایزاکسون را مطالعه می کردم -حال چرا بنده این کتاب را مطالعه می کنم به پای علاقه و استفاده هایی که از این نوع کتاب‌ها میبرم بگزارید- در صفحه بیست و هشتم این کتاب آمده است:

والدین استیو جابز میخواستم که فرزندشان از تربیت مذهبی برخوردار باشد، پس اغلب یکشنبه ها او را به کلیسای لوتران می‌برده‌اند در ژوئیه ۱۹۶۸ مجله لایف عکس حیرت‌آوری روی جلد خود چاپ کرد که یک جفت کودک گرسنه یافرایی را نشان می دهد.جابز این عکس را به کلیسا برد و مقابل کشیش ایستاد « اگر من بخواهم انگشتم را بلند کنم خداوند پیش از بلند کردن انگشتم خواهد دانست کدام انگشت بالا خواهد رفت؟» کشیش جواب داد: «البته خداوند همه چیز را میداند»  جابر عکس را بیرون کشید و پرسید خداوند در مورد این کودکان چیزی می داند؟ چه بر سر آنها خواهد آمد؟» « استیو، می دانم که تو درک نمی‌کنی اما بله خداوند از همه چیز آگاه است» جابز اعلام کرد که علاقه‌ای به پرستش هیچ چیز ندارد و از آن زمان دیگر به کلیسا نرفت.
هرچند به دشواری این کار ایمان دارم ولی اگر آن کشیش به مهارت گفتگو با فردی که گمان می کند سطح درکش پایین است مجهز بود پاسخ تو درک نمی کنی را به او نمی داد و شاید چنان واکنشی را هم شاهد نبود در همان صفحه از این کتاب شاهد هستیم که آن جوان صدای طبیعت سرا درک می کند به حیرت فرو می رود:

استیو تولد یک گوساله را تماشا کرد و زمانی که این حیوان کوچک پس از چند لحظه از جا بلند شد و شروع به راه رفتن کرد استیو غرق حیرت شد؛ «این عمل به حیوان تعلیم داده نشده بود اما در او برنامه ریزی شده بود، نوزاد انسان قادر به این کار نیست، من سخت تحت تاثیر قرار گرفته بودند اگر چه این صحنه برای دیگران عادی بود»  او از مفاهیم سخت افزار و نرم افزار برای توجیه این پدیده استفاده می‌کرد انگار چیزی در ذهن و جسم حیوان طراحی شده بود که بلافاصله به گونه ای هماهنگ به کار بیافتد بدون آن که آموزشی در کار باشد
تصدیق می‌فرمایید که ذهن یک مهندس و فردی که استعداد مهندسی دارند بسیار عمیق این نکته را در خواهد کرد که این علم و توانایی را کسی در وجود او تعبیه کرده است که قابل پرستش است البته من نمی خواهم بگویم که در این کتاب از آن پرستش آمده است اما این حیرت ها در بیشتر مواقع فطرت را بیدار می کند. غرض آن است که وقت گذاشتن برای فرا گرفتن مهارت های ارتباط با کودکان و آشنا شدن با زبان کودکان و آشنا شدن با پاسخ های اعتقادی که به زبان کودکانه قابل عرضه اند ضرورت دارد و البته منشوراتی از نشر جمال به قلم آقای ابهری در این عرصه تولید شده است چه قابل استفاده ترویج و حمایت است. حسینی کمال آبادی فرودین 1398

عضویت در خبرنامه ما

Template Design:Dima Group